Scootertrip: Getting scooters ready

We both bought these scooters for $800, which was a limit for the purchase. The scooter from hynek was bought from a customer of Scootland, who purchased a bigger one and its life was not easy. One year of duty in the service in Prague as a spare scooter for customers and then another year in Hynek's hands in Brno.

Scooter from Radek was bought for the purpose of this trip. The price was low, as we bought it in January. The testdrive was on ice and luckily without accident :) Here is a first picture, with chef mechanic of Scootland Petr.


Next chapters describe the preparations

Side racks

Because load capacity was not sufficient, guys in Scootland made us side racks. To them, we bought bags from a chinese market ($8 each) and we were ready for big loads. Compared to the last post, we added holders for canysters, now we can carry extra 10litres of fuel. On upper side of the rear box we also put a holder for sleeping bag and tent. 





Offroad tires

After watching of serveral documents from travellers going to Aral lake we saw that it would be quite problematic to go in sand with loaded scooter on the slim rear tire. The ability to fit on the offroad tires was one of the requirements, thats why we have chosen Honda SH. Tires fitting was tested in winter, before Radeks scooter was even bought.


Colour change

We wanted same yellow colour (Scootland), but did not want to spend so much money and avoid classical way of repainting the whole scooter. Folie is not ideal, as the shape of scooter is quite complicated and we were not able to do this ourselves. Finally we went for PlastiDip, which is a sprayed rubber surface, which you can also remove easily. First paint looks not that good, but the second one was quite allright. The price for a repaint of whole Honda was around $60 each. 


Service check before the way

Both scooters have been carefully checked in Scootland. Honda of Radek was leaking oil under the valve cover ($25), both scooters needed to refill the front forks and change seals ($100) and the rest was just ordinary maintenance ($50 labour + material). This trip gives us excellent opportunity to test the products we sell in Scootland, so we fit in belt from RMS (Hynek) and Athena (Radek) to compare them after the trip. Because we wanted the best for our engines, we went for the BelRay 10W40:
http://www.scootland.cz/zbozi/bel-ray-olej-bel-ray-10w40/

From the other parts we used the following:
http://www.scootland.cz/zbozi/rms-vzduchovy-filtr-honda-125-150-1/
http://www.scootland.cz/zbozi/rms-remen-honda-125-4t/
http://www.scootland.cz/zbozi/rms-brzdove-desticky-rms-predni-10/
vario weights and sliders are different as Hynek uses Malossi Multivar and Radek the stock vario.

On Radek's Honda, we changed the rear shocks and when I saw the difference, I ordered them as well. They came one day before our departure (uff), so in the end all good. Here is a short movie in Czech from the service.


12V plugs

We installed 12V plugs, one in front of knees to recharge the phone /navigation, the other one in the rear luggage box to recharge laptop and camera. 

Radek is joking

Again in Czech, before setting on the way Radek does not believe the scooters will manage :) 










Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Baterie do skútru skladem

Běžně držíme skladem akumulátory pro veškeré typy skútrů, kompletní seznam najdete v sekci univerzální díly - elektrika na našem eshopu. Vybrat si můžete buď klasickou nalévací, nebo gelovou (bezúdržbovou) baterii. V obou případech dostanete v balení náplň, kterou nalijete do baterky. Poté je třeba nechat čerstvě nalitou baterii cca 30 minut odstát a je připravena k použití. Pokud chcete, aby vám baterie dlouho vydržela, máme pro vás pár tipů: Po nalití baterku začněte ihned používat, je třeba ji "naformovat," tj. několikrát vybít a nabít. Nejhorší co můžete udělat je baterii nalít a nechat třeba měsíc až dva stát, poté je většinou již nepoužitelná Nalévací baterii alespoň 3x za sezónu zkontrolujte a dolijte články destilovanou vodou. U gelových baterií tato povinnost odpadá Přes zimu nikdy nenechávejte baterii ve skútru a v chladu. Skladovat by se měla v teplotách okolo 15-20 stupňů a alespoň 3x za zimu dobít do plné kapacity Při správné údržbě je životnost skútrové bater

J-Costa vs. Multivar

Rozhodli jsme se rozetnout spekulace o tom, jestli je variátor J-Costa lepší než Malossi Multivar. Odpověď není tak úplně jednoznačná! Máme tu pro Vás jako první v ČR srovnávací test: Maxiskútr První srovnání proběhlo na skútru Aprilia Sportcity 200 (motor Piaggio). Zde je graf z motorové brzdy: Co na grafu ale neuvidíte je pružnost při jízdě, která je u obou variátorů v porovnání se sériovým na nesrovnatelně lepší úrovni. Ještě zajímavější než graf jsou ale hodnoty zrychlení v následující tabulce: Odpověď na otázku: Je J-Costa lepší než multivar je u motoru Piaggio 200 jednoznačná: J-Costa je jasný vítěz srovnávacího testu. Skútr 50 ccm Druhý test proběhl na skútru Gilera Runner 50 (rok výroby 2007, najeto 7600km). Do testu jsme přidali v ČR příliš neobvyklý variátor Polini Speed Control. Všechny variátory byly srovnávány tak jak jsou dodány zákazníkům, tj. se sériovými válečky, bez dolaďování spojky a jakýchkoliv dalších úprav. Zde je graf z brzdy: I z následující tabulky

Honda Forza 125 tuning

Honda Forza 125 - Malossi Multivar a výfuk Akrapovič. Byli jsme příjemně překvapení výkonem 14k po úpravě, který běžně mají 200ccm motory Piaggio. Na ten objem a váhu jede skútr opravdu výborně! Níže video z jízdy. Namontovali jsme tyto díly: https://www.scootland.cz/zbozi/malossi-variator-multivar-honda-od-2013/ https://www.scootland.cz/zbozi/akrapovic-vyfuk-akrapovic-racing-line-forza-125/