Přeskočit na hlavní obsah

Skutrcesta: Gruzie, Rusko - divocí psi a šílené cesty

Gruzie, Rusko - divocí psi a šílené cesty

Den 15

Mysleli jsme že včerejškem jsme si smůlu na silnice vybrali a dnes opět pohneme s nájezdem a urazíme přes 500km. Na Google Maps vypadala cesta krásně. Co přišlo předčilo i ty nejčernější scénáře. S Radkem jsme se shodli, že po horší silnici jsme v životě nejeli. Po asi 40 kilometrech po kamení jsme si mysleli, že horší už to být nemůže. Mohlo a bylo. Cesta se z kamení stala hlinito písčitou a posleze již jen písčitou. S něčím takovým jsme nepočítali, takže jsme bojovali na silničních pneumatikách. Bylo to šílené. Zpátky jsme se už vrátit nemohli a nechtěli, navíc by to znamenalo zajížďku ve stovkách kilometrů a posunutí o den zpět, takže jsme do toho šli, ale bylo to fakt peklo. Následující video napoví něco o stavu té cesty..


Radost po tom, co jsme našli kamení byla nesmírná. Najednou nám to po kamení přišlo jako procházka růžovým sadem. Celkově měl tento pekelný úsek (kamení i s pískem) 86km! Jeli jsme to opravdu dlouho, určitě přes 2 hodiny. Následující asfaltka nás potěšila a doufali jsme, že to tak už zůstane. Bohužel, podle místních cesta v navigaci na skútrech neprůjezdná a objížďka asi o 80km delší docela dobrá, jen je tam 30km po kamení. Šli jsme do toho. Naštěstí dobří lidé nám pomáhají celou cestu a i zde nám místní v Ladě Samara pobídli, abychom jeli za nimi a ze všech hrozných cest nás protáhli po té nejméně hrozné a navíc zachránili od dalších 3 divokých psů, kteří šli prvně po autě a pak už nestihli doběhnout za námi. Uff, díky díky díky!!! Podarovali jsme je samolepkami a přívěsky.


Zrovna kolem projížděla skupinka 4 lidí na malých motorkách. Byli to Němci na mopedomotorkách Honda Innova 125, kteří jeli z Mongolska.


Vyměnili jsme si zkušenosti a kontakty a pokračovali dál do města Astrachaň, kde jsme měli domluvené ubytování přes Couchsurfing, které bylo velmi skromné a velmi přírodní, ale byli jsme rádi za pohostinnost a také že máme kde hlavu složit. Snad zítra bude lépe..

Den 14

Vyrážíme krátce po 7 ranní, protože tušíme že se zdržíme na hranicích a chceme také ukrojit velkou část Čečenska, o kterém jsme neslyšeli nic dobrého. Na hranicích to šlo poměrně hladce, nikdo si neřekl o žádný úplatek, sice jsme dlouho čekali ale nakonec se přece jen dočkali. Trochu jsme bojovali s vyplněním papírů pro skútry, které byly v Azbuce, ale nakonec nás zachránila jedna ruská celnice, která dokonce uměla pár slov česky.

Plni očekávání jsme vjeli do Ruska, ale nikdy jsme nejeli moc dlouho. Jedna policejní kontrola střídala druhou, opravdu každých cca 15km jsme byli zastavení, kontrolovaní a znovu a znovu jsme vysvětlovali co tam děláme, odkud jsme, kam jedem. Radek se svojí trpělivostní a komunikací zachraňoval situaci a policisty obdarovával vším možným co bylo po ruce, což náš průjezd dost urychlilo. 

Poprvé jsme také zjistili jak špatné jsou silnice v Rusku. Prakticky se moc nejde spoléhat na Google maps, protože rozdíl mezi asfaltkou a ničím není žádný - vše je značeno stejně - jako silnice. Prožili jsme si takto první pořádnou krizovku. Jedeme po asfaltce, pak kamení a pak hlíně.


Podle navigace vše OK tak pokračujeme dále. Najednou v cestě velký pes, ale kus bokem, tak jsme si řekli že to dáme, plný plyn, pes vyběhl ale ujeli jsme mu. Pomalu se prodíráme dál, až narazíme na další dva psy, přímo uprostřed cesty, kteří na nás štěkali už z dálky. Bylo jasné, že tohle nedáme. Co teď? Zpátky nemůžeme, protože tam je jeden velký pes, kterého jsme už naštvali a ví o nás, takže nemáme moment překvapení. Dopředu také nemůžeme, protože přes dva velké psy bychom nemuseli projet, navíc po takovém terénu, kde se nedá jet víc jak 40, je tedy bez šance psovi ujet. Nakonec padl nápad zkusit to po poli vedle silnice. Pole jsme pomalu projeli, jenže na konci bylo pooráno a také zmolka. Společnými silami jsme přetáhli jeden i druhý skútr. Podotýkám že bylo okolo 37 stupňů a ostré slunce. Psy se ale podařilo objet! Super, jedeme dál. Cesta je střídavě lepší a horší, nakonec uplně vyřízení dojíždíme do města Neftekumsk, kde se ubytováváme v hotelu Družba a vyčerpaní jdeme spát.

Den 13

Po přespání ve městě Gori a příjemném večeru stráveném s majiteli Guest House jsme vyrazili na další putování. Bylo nám doporučeno muzeum Stallina v Gori, které bylo od našeho ubytování asi jen 10 minut jízdy. Navštívili jsme jej a velmi se podivili tomu, jak jeden z největších padouchů v dějinách novodobého lidstva může mít vlastní muzeum, které jej ještě navíc prezentuje jako velmi úspěšného politika. Dokonce zde zůstal Stallinův rodný dům, tedy spíš domeček, ve kterém měla jeho rodina pronajatý pokoj. Všechny domy kolem nechali zbořit a tento jeden stojí v centru uprostřed památníku. Prohlédli jsme také originální vagon, ve kterém Stallin cestoval.


Dále jsme po cestě krátce zastavili u jeskyní v Uplistsikhe.


Odtud pokračovali do Tbilisi na setkání s naší velkou inspirací, cestovatelem, kterého oba obdivujeme. Je to Stefano Medvedich, Ital, který na své vespě PX 125 objel Afriku a nyní se vrací ze Sibiře. Naše cesty se střetly právě v Tbilisi, kde Stefano opravoval motor na svém skútru. Setkání bylo kvůli nedostatku času krátké, ale o to srdečnější.


Dále jsme pokračovali na sever v Ruským hranicím a cestou potkali dva kluky z Česka, kteří cestují VW Broukem za Kavkaz. Pohovořili jsme o našich projektech, Radek specialista na škrkpásky a lepidla jim opravil odstávající lištu a frčíme dál. Cesta je překrásná, přes Kavkaz. Přespání jsme našli v poslední vesnici před hranicemi.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

J-Costa vs. Multivar

Rozhodli jsme se rozetnout spekulace o tom, jestli je variátor J-Costa lepší než Malossi Multivar. Odpověď není tak úplně jednoznačná! Máme tu pro Vás jako první v ČR srovnávací test:

MaxiskútrPrvní srovnání proběhlo na skútru Aprilia Sportcity 200 (motor Piaggio). Zde je graf z motorové brzdy:


Co na grafu ale neuvidíte je pružnost při jízdě, která je u obou variátorů v porovnání se sériovým na nesrovnatelně lepší úrovni. Ještě zajímavější než graf jsou ale hodnoty zrychlení v následující tabulce:

Odpověď na otázku: Je J-Costa lepší než multivar je u motoru Piaggio 200 jednoznačná:
J-Costa je jasný vítěz srovnávacího testu.

Skútr 50 ccmDruhý test proběhl na skútru Gilera Runner 50 (rok výroby 2007, najeto 7600km). Do testu jsme přidali v ČR příliš neobvyklý variátor Polini Speed Control. Všechny variátory byly srovnávány tak jak jsou dodány zákazníkům, tj. se sériovými válečky, bez dolaďování spojky a jakýchkoliv dalších úprav. Zde je graf z brzdy:


I z následující tabulky zrychlení vyplývá,…

Thajsko na skútru

Koho neštve současné chladné počasí a fakt, že máme skútry uložené k zimnímu spánku a nemůžeme jezdit? Mně teda dost, a tak jsem se rozhodl, že si letošní zimu zpříjemním pořádným road tripem. A protože věřím, že fanoušky Scootlandu nejste, abyste se dívali na fotky někoho na dovolené, budou následující řádky zaměřené převážně na provoz a cestování několik tisíc km na malém skútru a né jako klasický cestopis, třeba někoho podobně postiženého jako já inspiruje a vydá se podobnou cestou.
Koncem listopadu toho po ČR moc najezdit nejde a když jsem se podíval na finanční možnosti a relativně bezproblémový průběh cesty, Thajsko vyšlo jako jednička. Podotýkám, že úplně sám jsem nikdy necestoval a když v ČR jezdím převážně na maxiskútrech, lákal mě návrat ke kořenům a jízda nejlépe na nějakých splašených trubkách. Začnu jsem tedy u rozpočtu, který asi bude dost lidí, kteří uvažují stejně, zajímat:
14,000,- letenka
2,000,- očkování (potřebujete minimálně žloutenku A a břišní tyfus). Co je ale …

Velký sraz skútrů 28.6.

Srdečně Vás zveme na 4. Moravský sraz skútrů
Navazujeme na 3. moravský sraz s účastí 120 skútrů. Velká akce plná adrenalinu, spálených pneumatik, vůně benzínu a kde si všichni můžete zařádit na svých strojích. V programu je projížďka Brnem směrem na Vyškovské letiště, kde se budou konat jediné oficiální Scooter sprinty v ČR, následně po nich volné jízdy, kde si můžete zkusit svůj skútr proti komukoliv.Vstup i zápis do sprintů na letišti je ZDARMA, zkrátka celá akce Vás nebude stát ani korunu. Závodit se bude o hodnotné ceny v těchto třídách:50ccm série ; 50ccm sport ; 70-100cc ; do 150cc 4takty ; do 250cc 4takty ; open class (neomezeně). Závodní skútry závodí v open class. Shrnutí:Datum: 28. 6. 2008 (sobota)Místo: Parkoviště ul. VídeňskáVyškov - letištěČasový plán: 11:00 - 12:00 – Sraz v Brně na ul. Vídeňská12:00 – 13:00 – Společná jízda Brno – Vyškov13:30 – 14:30 – Sprinty15:00 – x -předávání cen, ukončeníPo ukončení sprintů budou předány ceny a akce oficiálně ukončena. Kdo bude…